"Hoe bereken ik mijn uurtarief?"

Gepubliceerd op 14 december 2018.

De BMS krijgt vaak de vraag 'Wat moet ik als uurtarief berekenen?'. Het is natuurlijk geenszins de bedoelding dat u met uw dure opleiding voor een habbekrats gaat werken of er een dure hobby van maakt. Op deze pagina leest u waar u allemaal rekening mee moet houden bij het vaststellen van een uurtarief en hoe u deze precies kunt berekenen.

Belasting

Helaas kunt u niet alles wat u verdient in eigen zak stoppen. Naast het feit dat inkomstenbelasting uw verdiensten met ongeveer één derde verminderd kunnen onze grote vrienden van de Belastingdienst het niet leuker maken dan met 21% BTW nog eens één vijfde deel van uw inkomsten op te slokken.

Wanneer u (nog) niet zoveel inkomsten genereert dan is het wel mogelijk om onder de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) te vallen. Dit is het geval wanneer datgene wat u aan de Belastingdienst aan BTW af moet dragen, minus de door uw betaalde BTW, minder is dan € 1883,00 op jaarbasis (2015).

Naast BTW is er dus nog inkomstenbelasting. Verdient u niet zoveel met masseren, dan ziet de Belastingdienst u niet als bedrijf maar vallen uw inkomsten onder de post 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Dat u een bepaald bedrag 'bij mag verdienen' zonder daar belasting over te hoeven betalen is overigens een fabeltje. In principe betaalt u over iedere verdiende euro inkomstenbelasting. Er bestaat, bij inkomsten, wel een 'aanrechtsubsidie' van ruim € 2000,00 en u mag wanneer u verlies heeft gemaakt, dit verlies met de winsten uit voorgaande en komende jaren verrekenen.

Praktijkvoering

Aan het runnen van een praktijk zijn uiteraard ook kosten verbonden en dat begint al bij het begin. Zo bent u verplicht om u in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast is er vaak sprake van verbouwingskosten, dient u verzekerd te zijn en is ook het inrichten en bijhouden van de praktijkruimte niet gratis. Maar denk ook aan wellicht minder voor de hand liggende zaken zoals opleidingskosten, het voeren van een administratie, het wassen en drogen van handoeken, de handdoeken zelf, massage-olie, etc.

Belangenorganisaties

Ook aan een eventuele aansluiting bij een belangenorganisatie zoals de BATC of de stichting KTNO zijn kosten verbonden. Zo kost aansluiting bij de BATC het eerste jaar opgeteld ongeveer € 755,00 en bent u vervolgens jaarlijks ongeveer € 350,00 kwijt.

Geld verdienen

Tot slot, en zeker niet onbelangrijk, wilt u natuurlijk ook nog iets aan uw noeste arbeid overhouden. Hoe u tot een uurtarief kunt komen dat ook hier recht aan doet leest u hieronder.

Uurtarieven
Beroep Tarief
Sportmasseur € 35,00
Sporttherapeut i.o. € 40,00
Sporttherapeut € 45,00
Massagetherapeut i.o. € 40,00
Massagetherapeut € 45,00

Hierboven vindt u een overzicht met minimumtarieven zoals deze door de BMS worden geadviseerd. Hoe u zelf tot een uurtarief kunt komen wordt hieronder uiteengezet.

Bedrijfskosten

w bedrijfskosten kunt u het makkelijkste aflezen uit de exploitatierekening van het voorafgaande jaar. Bij deze post wordt nog geen rekening gehouden met de inkoopwaarde van gebruikte materialen, een winstopslag van 10% van de te betalen rente op het geïnvesteerde vermogen, het ondernemersrisico en BTW.

Productieve minuten

Onder de beschikbare tijd wordt een werkweek van 39 uur verstaan. Het aantal productieve minuten wordt als volgt berekend: 52 weken x 39 uur = 2028 uur. Voor o.a. vakanties gaan daar 308 uur van af en blijft er 1720 uur volledige werktijd over. Hiervan is ongeveer 70% productieve tijd in de massagepraktijk (1204 uur). Het totale aantal productieve minuten per jaar is dus 72240 (1204 uur x 60 minuten).

Opslagpercentage

Het opslagpercentage voor verbruikte materialen is 3%.

Met behulp van de bovenstaande gegevens kan de kostprijs per minuut worden bepaald:

Bedrijfskosten: € 10.000,00
Ondernemersloon: € 20.000,00
Subtotaal: € 30.000,00

Dit subtotaal wordt gedeeld door het aantal productieve minuten per jaar: 30000/72240 = 0,42.

Hierbij wordt het opslagpercentage voor materialen (3% van 0,42 = 0,01) en de winstopslag opgeteld (10% van 0,43 = 0,04):

Basisbedrag per minuut € 0,42
Opslag materiaalkosten € 0,01
Winstopslag € 0,04
Subtotaal € 0,47
BTW (21%) € 0,10
Kostprijs per minuut € 0,57

Een behandeling van 30 minuten kost in dit voorbeeld derhalve 30 x € 0,57 = € 17,10.

Een behandeling van een uur 60 x € 0,57 = € 34,20.

De informatie op deze pagina is gebaseerd op een artikel uit de Message van november 2007 getiteld 'Das niet niks!'. Het gehele artikel kunt u hier lezen (PDF). De informatie is geactualiseerd op 4 maart 2015 door administratiekantoor Van der Graaf+Partners.